APRS.RO scrisoare deschisă pentru Delta Dunării
Scrisoare deschisă
Către,
Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării
Stimate domnule Guvernator,
Asociația Pescarilor Recreativi/Sportivi.RO, în calitate de membru în Consiliul Consultativ al ARBDD, înaintează următorul set de propuneri cu privire la managementul peștelui și al turismului de pe teritoriul RBDD.
Acestea au ca bază o realitate incontestabilă din Delta Dunării, cunoscută de toată lumea, și care nu aduce beneficii acestui areal, nici măcar localnicilor în marea lor majoritate, ci doar unora dintre ei, după cum cunoașteți.
Relativ la sustenabilitatea resursei piscicole din acest areal, formulăm, punctual, următoarele propuneri:
- Eliminarea sau reducerea numărului de setci pentru pescuitul comercial la maximul de 5-7 buc./pescar așa cum este pe întreg teritoriul național. Într-o zonă protejată cum este RBDD, de care statul are grijă să nu se degradeze, probabil ar trebui ca măsurile să fie mai restrictive raportat la restul apelor naționale, dar este tocmai invers.
- Interzicerea pescuitului cu setca în perioadele de prohibiție selectivă, pe specii, deoarece această unealtă prinde toate speciile, iar peștele moare prin sufocare, deci prohibițiile clamate de dvs. sunt fără efect. Aparent dau bine pe media.
- Eliminarea pescuitului cu setca pentru pescuitul familial. Cele trei kilograme se pot prinde cu vintirul, talianul sau la undița. Dacă este pește se prinde, oricum.
- Introducerea posibilității de a vinde pește fiscalizat, pe propria răspundere, pentru pescarii comerciali, cel puțin în sezonul turistic: 1 iunie – 30 octombrie.
- Limitarea achiziționării de mărci pentru setci, taliene, vintire, la numărul stabilit, fără a avea posibilitatea de a mai cumpăra altele timp de 2 ani. Schimbarea la 2 ani a tipului acestora. Comerțul cu aceste mărci este în floare, la liber.
- Introducerea sancțiunilor complementare pentru braconajul cu plase sau transportul peștelui fără acte – ex.: dacă se depășește cantitatea de 15 kg de pește. Exemplu: Pentru condamnare penală definitivă, braconierul respectiv poate obține un permis de pescuit comercial numai după 5 ani de la executarea pedepsei.
- În cazul amenzilor contravenționale, pentru toate formele de pescuit, pedeapsa complementară va fi suspendarea pentru 1 an a dreptului de pescuit. Se va crea o bază de date și un cazier nominal.
- Interzicerea definitivă a pescuitului cu pripoane.
- Ridicarea restricțiilor zonale pentru pescuitul recreativ/sportiv. Acestea nu au și nu au avut vreodată o logică în beneficiul populațiilor de pește și a economiei locale. Din contră, mai puțini ochi au încurajat braconajul cu plasele. Pe anumite zone se poate introduce sistemul cach and release, sau limitarea numărului de capturi reținute, pe specii. Un alt avantaj este că se diminuează presiunea pe anumite zone ținând seama că vara, lacurile, care reprezintă 99 % din zonele permise, sunt impracticabile pescuitului cu lanseta sau undița. Ecuația arată așa: pescuitul comercial și familial este permis peste tot, iar cel recreativ – cu impactul cel mai mic, sub 8 %, este restricționat. Cunoașteți trendul european și mondial cu privire la încurajarea și dezvoltarea acestei activități absolut deconectante și benefice pentru sănătate, nu mai insistăm aici.
- Interzicerea predării în sistemul de comerț a peștelui provenit din confiscări. Acesta va fi valorificat în sistemul de asistență socială sau redat mediului, după caz.
- Plan de control eficient pentru pescuitul cu plasele, la cuștile pentru raci și în cazul recoltării lipitorilor.
- Introducerea de camere video în cherhanale, conectate la sistemul public, pentru transparența înregistrării și raportării capturilor. Autorizația emisă va fi condiționată de această cerință.
- Controlul centrelor autorizate și/sau neautorizate de servire a peștelui în sezonul turistic. Mii de persoane mănâncă pește provenit din surse incerte. De unde provine acest pește? De unde provine acest pește în prohibiție?
- Conform legii 82/1993 a ARBDD, instituția dumneavoastră are obligația legală, chiar dacă nu este precizată explicit, de a identifica și amenaja locuri de campare, de relaxare așa cum este în toată lumea, și în România în toate zonele cu statut de rezervație. Această obligație rezidă în textele următoare care se referă la ARBDD și nu la altcineva, și care interzic:„ 9. camparea în afara zonelor aprobate sau în altfel de condiţii decât cele autorizate, precum şi nerespectarea regulilor stabilite pentru utilizarea zonelor de campare”„ 41. neasigurarea salubrizării locurilor de pescuit sportiv sau a locurilor de campare;”.Într-o interpretare originală ARBDD indică niște locuri de campare aflate în sfera de proprietate privată unde instituția dvs. nu are nici o contribuție.
- Stoparea hărțuirii fără justă cauză a pescarilor recreativi și sportivi. De exemplu, care este riscul acostării la un mal sau al pescuitului pe bulevardul de șalupe Șontea – unde se poate pescui comercial, cu plesele, dar nu recreativ; sau al plasării unei pături ori a unui umbrar? Pare că aici este problema Deltei Dunării. Vă rugăm să reevaluați aceste lucruri cel puțin prin prisma amenzilor uriașe existente, care nu au legătură cu riscurile de biosistem, dar nici cu nivelul de trai al românilor.
- În calitate de administratori, vă rugăm să sesizați oficial Poliția română, de fiecare dată, în legătură cu incendiile care an după an nimicesc mii de hectare de vegetație, floră și faună prețioasă. După cum știți în 30 de ani nu a răspuns nimeni pentru acestea.
În încheiere, conform legislației din domeniu, vă rugăm să creșteți nivelul de transparență al instituției dumneavoastră, să invitați stakeholderii la dezbateri reale, să postați pe site, spre dezbatere publică, proiectele de acte normative din domeniu, inclusiv proiectul noului Proiect de management și, de asemenea, vă rugăm să faceți publice punctele de vedere ale instituției dumneavoastră relativ la proiectele de acte normative la care sunteți invitați să participați.
Cu cele mai bune gânduri!
Consiliul Director