În prim-plan

Breaking. Un cargo a lovit malul la mijlocul localității Partizani

În urmă cu câteva minute o navă de mare tonaj a lovit malul localității Partizani din Delta Dunării. Leo I, un cargo cu mărfuri generale, sub pavilion Togo, având un pescaj de 6,9 m, naviga din Marea Neagră către portul Galați.

În apropiere, în anul 1991, nava Rostock, sub pavilion ucrainean, a eșuat provocând pagube importante navigației pe Dunăre și, implicit, financiare.

După eșuarea navei, un consorțiu format din firme americano-olandezo-române s-a chinuit timp de mai mulți ani pentru ranfluareaepavei ce bloca șenalul navigabil. Operațiunea, în care și-au pierdut viața trei scafandri, s-a încheiat prin transportarea celor patru segmente ale epavei pe canalul Sf. Gheorghe, în dreptul localității Nufăru. Bucățile recuperate din navă au fost lăsate apoi, fără pază, de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) fapt care a dus la furtul capacelor de la tancurile de combustibil. Odată cu creșterea nivelului Dunării, apa a intrat în rezervoare și a produs o poluare importantă într-o zonă a Rezervației Biosferei Delta Dunării. Totodată, cele patru părți ale corpului navei Rostock s-au scufundat din nou. 

Ziarul România Liberă a publicat la data de 10 noiembrie 2004 un reportaj cu Grigore Fadei, un localnic de origine lipoveană din satul Partizani, care a fost martor ocular la naufragiul navei. Conform articolului, „Nea Grigore ne mai spune ca imediat dupa ce nava a esuat echipajul s-a salvat sarind pe mal, fara sa fie cineva ranit, ba chiar si cu bagaje. Martorii spun ca acestia s-au retras mai intr-o parte. „S-au apucat de baut”, spune batranul. „Beau alcool rafinat cu apa minerala. Vorbeau intre ei ruseste… credeau ca eu nu inteleg. Da’ eu stiu si ruseste. Ziceau ceva ca romanii nu mai au pe unde sa mai treaca. Asa cred si eu, ca au facut-o intentionat. Au ales chiar si locul cel mai bun, aici, unde canalul este cel mai ingust”, concluzioneaza Grigore.”[

G.D.

Lasă un răspuns