Începând de azi, 26 iunie 2025, amenzile uriașe aplicabile de pe teritoriul Rezervației Biosferei Delta Dunării au fost anulate prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 594/26 iunie 2025 a Deciziei nr.2.200 din 28 aprilie 2025 a Înaltei Curți de Casație și Justiție: „ Admite recursul formulat de recurenta-reclamantă Asociaţia Pescarilor Recreativi-Sportivi.RO împotriva sentinţei nr. 1668 din 13 noiembrie 2023 a Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Casează sentinţa recurată şi, în rejudecare: Admite acţiunea formulată de reclamanta Asociaţia Pescarilor Recreativi-Sportivi.RO în contradictoriu cu pârâtul Guvernul României. Anulează dispoziţiile art.1 din Hotărârea Guvernului nr.1194/2022 privind actualizarea limitelor amenzilor prevăzute la art. 13 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”. Respinge cererea de intervenţie accesorie formulată de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.”
Asociaţia Pescarilor Recreativi-Sportivi. RO (APRS. RO) a acționat în judecată Guvernul României pentru anularea hotărârii de guvern care actualiza nelegal amenzile prevăzute în legea nr. 82/1993 a Rezervației Biosferei Delta Dunării, motivând subiectivitatea adoptării noilor cuantumuri ale sancțiunilor în lipsa unui criteriu clar de actualizare, respectiv rata inflației sau altul asemănător.
În comunicatul de presă al APRS. RO, președintele APRS.RO, Ovidiu Ghionu precizează: „Această decizie nu este doar o anulare a unor amenzi abuzive, ci și o recunoaștere a luptei noastre pentru normalitate, transparență și respectarea legii. Mulțumim tuturor celor care ne-au susținut și care au crezut în demersul nostru legal și civic. ”
Ovidiu Ghionu a mai adăugat: „Mulțumiri avocatului nostru, dl. Ovidiu Puțura, pentru profesionalismul desăvârșit cu care a reprezentat asociația în acest demers, unul deloc ușor! De asemenea, pot face precizarea că începând de azi, toți cei care au primit sancțiuni pe noile amenzi, persoane fizice sau juridice, se pot adresa instanțelor cu acțiuni în anulare.”
APRS. RO mai arată că „Pescuitul recreativ presupune ieșirea în natură, departe de zgomotul și activitatea urbană, într-un cadru liniștit, verde și nepoluat. Această experiență are rol recreativ, educativ și regenerativ pentru fiecare dintre noi și contribuie netăgăduit la menținerea sănătății fizice și mentale. Este o formă de conexiune cu natura și o activitate tradițională care susține echilibrul interior, respectul pentru biodiversitate și valorificarea responsabilă a resurselor acvatice.”
În textul deciziei, Înalta Curte mai reține:
„În consecință, prin dispozițiile art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1.194/2022 au fost majorate limitele amenzilor chiar și cu mai mult de 100 de ori, fiind stabilite reguli diferite decât acelea statuate prin actul normativ cu forță juridică superioară — respectiv prin legea nr. 82/1993 (astfel cum a fost modificată prin legile nr. 136/2011, nr. 127/2013 și nr. 122/2014), iar prin stabilirea unui pronunțat caracter punitiv acestea au condus la consecințe juridice diferite de cele prevăzute de actul normativ principal.
În acest sens este relevant chiar exemplul dat în cuprinsul notei de fundamentare, prin care se exemplifică valorile extrem de scăzute ale amenzilor care sunt de natură a încuraja încălcarea prevederilor legale în vigoare, astfel: art. 12 și art. 13 din Legea nr. 82/1993 prevăd cuantumul contravențiilor ca fiind de la 35 lei la 100 lei pentru persoane fizice și de la 50 lei la 150 lei pentru persoane juridice. Or, ca urmare a modificării aduse prin art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1.194/2022, limitele acestor amenzi au fost stabilite de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoane fizice și de la 25.000 lei la 50.000 lei pentru persoane juridice.
În consecință, printr-o astfel de mărire disproporționată a limitelor amenzii s-a realizat o încălcare a voinței legiuitorului, exprimată prin Legea nr. 82/1993, cu modificările și completările ulterioare.
Concluziv, Înalta Curte arată că respectarea normelor de tehnică legislativă reprezintă o condiție de legalitate a actului administrativ cu caracter normativ contestat, sentința instanței de fond fiind dată cu încălcarea dispozițiilor art. 4 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în raport cu prevederile relevante ale Legii nr. 82/1993 (astfel cum a fost modificată prin legile nr. 136/2011, nr. 127/2013 și nr. 122/2014).”