Vid legislativ. Fără restricții la pescuit

În fiecare an autoritățile au grijă să emită un ordin de prohibiție. Ordinul respectiv, emis cu ajutorul echipei de magi, ghicitori și prezicători din cadrul ANPA și ARBDD – deoarece, fără de greș, se ghicește de fiecare dată temperatura apei de peste câteva luni astfel încât peștele să se poată înmulți; cuprinde și o serie de restricții în ceea ce privește pescuitul pe anumite zone sau habitate.

După cum spune descrierea din titlu, actul normativ se aplică pentru anul în curs. În premieră națională, pentru anul 2021, în Delta Dunării, ctitorii managementului peștelui, deltaic și național, au stabilit prin ordinul emis în anul 2020 faptul că știuca intră în prohibiție începând cu data de 1 februarie – peste vreo 10 zile. Cu o scurtă abatere, merită să admirăm tehnica de redactare a unui act normativ, aruncând o privire pe textul articolului cu pricina: ART. 6  (1) Se interzice pescuitul comercial, recreativ/sportiv şi familial al speciilor de peşti şi al altor vieţuitoare acvatice vii, după cum urmează: a) ştiuca, de la data intrării în vigoare a prezentului ordin până la 15 martie 2020 inclusiv şi de la data de 1 februarie 2021 până la data de 15 martie 2021, fără a aduce atingere prevederilor art. 1;(art. 1 se referă la perioadele de prohibiție din anul 2020). Sintagma „fără a aduce atingere prevederilor art. 1”  trimite la o elementară interpretare, conform căreia, dacă perioada de prohibiție a știucii – desigur, nu este cazul în anul 2021 pentru că ar fi de-a dreptul de râs; ar fi în afara perioadei de prohibiție generală, atunci știuca reintră în prohibiție, aplicându-i-se regimul general, cu perioada aferentă.

Poate că o logică se va găsi, dar numai răspunzând la câteva întrebări stânjenitoare, cum ar fi: Pentru ce an se aplică ordinul de prohibiție pentru anul 2020? sau, Cum s-a stabilit data de 1 februarie pentru prohibiția știucii, și nu 1 ianuarie, sau 1 decembrie 2020? sau, Cum se stabilesc perioadele de prohibiție cu câteva luni înainte?. Totuși, pentru luminarea publică, ar bine dacă băieții cu gândirea și cu legislația ar ști și ei măcar un răspuns!

Cert este că până la apariția unor altor prevederi contrare, ordinul de prohibiție pentru anul 2020 și-a încetat aplicabilitatea la data de 31 decembrie, iar dispozițiile cu privire la anumite restricții, nu mai sunt în vigoare, cel puțin cele care interzic pescuitul în zonele de refacere biologică, cu exemplificare pentru Delta Dunării:

b) Dunărea Veche, sectorul cuprins între confluenţa cu canalul Sulina, de la Mm 8+900 şi până la confluenţa cu canalul Răducu, tot timpul anului;
c) lacul Gâsca din Complexul Somova–Parcheş, tot timpul anului;
d) lacurile Erenciuc şi Zmeica, tot timpul anului;
e) cursul vechi al braţului Sfântu Gheorghe, în zonele cuprinse între km: 29 – 44; 49 – 58; 64 – 84, tot timpul anului, cu excepţia pescuitului recreativ/sportiv, permis numai cu eliberarea imediată a tuturor capturilor (catch and release)…

Sigur, vor zice că așa au gândit, după studii și analize profunde, cercetări și documentări, expertize și evaluări, etc.

An după an asistăm la aceeași inconsecvență legislativă, la aceeași lipsă de viziune, la aceeași neglijență! Și au trecut 30!

În afară de factorii decizionali, este clar pentru oricine că lucrurile merg din ce în ce mai prost în ceea ce privește managementul peștelui, că legislația este deficitară, neunitară și prost aplicată. Din acest motiv, cel puțin Delta Dunării trebuie să beneficieze de o legislație specială, unitară, de un ordin sau mai multe de prohibiție, de un management al înțelepciunii și viziunii.

Să nu uităm să avem grijă de Deltă! Să nu uităm să iubim natura!

Ovidiu Ghionu

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *